onsdag 30 juli 2014

Ödlan – mitt kraftdjur


Jag hittade ödlan på en heminredningssajt strax efter jul. Egentligen skulle jag köpa en tekopp då min förra gått i golvet. Jag föll direkt för ödlan. Kände att jag måste bara ha den. Den var så fin. Så fina färger och ett vackert mönster. Den skulle bli vårt nya hems maskot! Barnen gillade den och vi bestämde att den skulle sitta på väggen i hallen så man såg den direkt man kom in. Då hade vi ännu inte köpt vårt nya hus…..

Nu sitter den på väggen i hallen. Den har också fått en kompis (inflyttningspresent från Annan o Björn) som sitter bredvid ingången. 


Mamma föreslog att vi skulle se om ödlan hade en symbolisk betydelse. Sånt är alltid spännande! Då hittade vi det här….


”Ödlan vill lära dig att drömma, att tro på det du skapar i din egen värld.
Ödlans visdomsord är: Genom att följa sin instinkt så visar man sig själv respekt.”


Låter bra!!!
Drömma är skönt när verkligheten är för påfrestande!


”Ödlan är också ett av många kraftdjur.” Kraftdjur????? Måste slå upp…

Kraftdjur används inom naturreligioner för att ge kraft, beskydd och hjälp. Ofta känner individen en sorts dragning till ett visst djur men ibland kan också någon särskild händelse, vision eller dröm uppenbara en människas kraftdjur. 

I ditt kraftdjur kan du finna styrka och vägledning genom livet.
Vi kan lära något av det som djuren berättar för oss, eftersom de uttrycker naturens egen andlighet i sin art. De är psykologiska och spirituella symboler som ger oss kvalitéer och sidor av oss själva som vi inte har, eller behöver mer av i våra liv.


Behöver verkligen ett kraftdjur! 
Det är tungt att lösa alla problem ensam....

”Om ödlan är ditt kraftdjur, lyssna din egen intuition innan någon annans. Ödlan kommer att hjälpa dig att bli mer fristående från situationer i ditt liv. (Skönt! Separationen håller på att ta knäcken på mig.) Då och då krävs det att man frigör sig, för att kunna skilja dig från andra, för att lyckas med det som är nödvändigt. Ödlan kommer också att visa dig hur du lämna det förflutna i det förflutna! För att gå vidare och sluta var fäst vid det som varit. (Behövs verkligen efter 25 år tillsammans.) Ödlan föreslår omedelbar förändring i ett eller flera områden i ditt liv. Du kan behöva släppa gamla idéer, mönster, trossystem, vanor, åtgärder eller livsstil, eftersom den gamla kan hota dig på något sätt nu. Det är dags att släppa taget. (Nytt är alltid spännande!) Ödlan driver på kravet av att gå in i dig själv och granska din nuvarande verklighet och sedan flytta dig med tillförsikt och yttersta självsäkerhet till ett nytt kapitel i ditt liv." (Det har jag verkligen gjort!!!)


Man får tro vad man vill men det stämmer kusligt bra på livet just nu efter den här vidriga separationen med svek, otrohet, kränkning, hot, vårdnadstvist och lögner!!! 
Måste läsa vidare…..

När ödlan är ditt kraftdjur har du makten att återskapa det förlorade. Du är väldigt bra på att möta din rädsla och flytta mellan verklighet och andra världar.


Mycket spännande!! Känner mig redan starkare. 
Och lite flummigt andlig har jag ju alltid varit…..

”Ödlan har snabbhet, skarphet i sin strävan. Bra på att kamouflera sig, vänta, tålamod innan den slår till, visar tuffhet på utsidan med känslomässig, mental och andlig ”rustning” när den möter sin egen rädsla. Pånyttfödelse. Lyssna noga på din inre röst och din intuition. Tar du in för mycket från andra? Kanske dags att lära dig sätta gränser.”


Låter som en bra start på resten av mitt liv!! 
Ödlan är mitt kraftdjur!!!
Jag behöver all kraft jag kan få,
varifrån den än kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar